Etter dusj og frokost, går jeg bortover havneområdet, på jakt etter en skipselektriker som om mulig, kan reparere autopiloten. Den sviket på gårdagens seilas over fra Lista. Første forsøk er på restauranten på brygga, der betjeningen jobber med å dekker bord. Mannen bak disken er velvilligheten selv, når jeg spør om han vet om noen som kan skipselektro. Han skaffer meg et telefonnummer til et firma i nærheten. Ringer dit, men den som svarer, er usikker på når de kan komme, og om de i det hele tatt har kunnskap om dette.
Jeg fortsetter videre bortover brygga, og treffer på en hyggelig, eldre mann på sykkel, som står og prater med noen andre karer. Joda, sier han, jeg kan forsøke å få tak i en reparatør, som mulig kan se hva som er feil med autopiloten. Han tar sykkelen fatt, og etter 20 minutter er han på plass ved båten, og forteller at det vil komme en kar om ikke så lenge.
Det går neppe en halv time før det svinger inn en bil fra Thyborøn Skikpselektro, og en hyggelig, og seilbåt interessert reparatør, kommer ombord. Han feilsøker, og kommer til den samme konklusjon som Sigmund, at det er pumpen for autopiloten som driver kjeden som går til roret, som ikke går i inngrep. Noe mer får ikke han gjort, da han ikke har deler å skifte ut. Han har, i yngre dager, vært med seilskuta Statsråd Lemkuhl (hjemmehørene i Bergen) på seilas fra Tyskland til Bergen. Han forteller også at mannen på sykkel, var sjefen hans, og at denne var sykmeldt, og derfor tilfeldigvis befant seg på brygga.
Jeg tar telefonen fatt, og ringer til LP Yacht i Mou, som ligger få nautisk mil før det østre utløpet av Limfjorden. Det var på dette verftet at jeg hentet båten ny, for nøyaktig 4 år siden. Jeg treffer den hyggelige innehaveren Lars Pedersen, som gjerne vil hjelpe når vi kommer dit førstkommende mandag.
Ved halv tolvtiden, i et flott vær (20 grader og tilnærmet vindstille) glir vi ut fra den store havna i Thyborøn, og setter først kursen ØSØ-over mot Oddesund. Her går det en bro over Limfjorden, som er alt for lav til at seilbåter kan gå under. I havneboka leser vi at broen åpnes kvart på og kvart over hver hele time, så det gjelder å være i posisjon ved broen, på disse tidspunktene. Vi treffer tidspunktet perfekt, og går direkte gjennom brosundet uten å måtte vende.
Kursen settes nå NØ-over i retning Sallingsundet. En halv time senere kommer det mørke skyer på himmelen og plutselig går vinden fra å være tilnærmet null, opptil 13 m/s. Regnet kommer også og det blir direkte ufyselig på fjorden. Dette været varer i ca. 1,5 time, hvoretter det klarner opp og solen titter på nytt.
Etter å ha seilt i ca. 5,5 time, er vi i 17-tida, inne ved gjestebrygga i den gamle kjøpstaden Nykøbing på Morsø. En halv time tidligere passserte vi under den 26 meter høye brua over Sallingsundet. Sallingsundbroen forbinder fastlandet med øya Morsø (Mors kommune). I administrasjonsenteret Nykøbing, ligger gjestehavna helt inn i byen, vi får en god kaiplass longside - rett ved havnekroa. Vi benytter anledningen, etter en liten sparertur i byen, å spise buffet på kroa på kvelden.
Dagens seilas: 35 Nm - 5,5 time.
Endelig er vi i Danmark og selvfølgelig må vi ha dansk gjesteflagg på plass i masta! |
Oddesund bro er passert |
I Nykjøbing blir det kveldsbuffet på havnekroa |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar