Mou (Limfjorden)

Landligge - mandag 30. juni.


Tidlig oppe i dag, og allerede kl. 8 ringer jeg til LP Yacht, som avtalt med innehaveren Lars Pedersen, sist fredag. Disse skal se om de finner feilen på autopiloten på båten, som oppstod på turen over Nordsjøen. LP lover å sende en reparatør, som vil være på bygga om 20 minutter. Som lovet kommer reparatør Elo til avtalt tid. Han går straks i gang med å feilsøke. Sigmund og jeg har på forhånd lagt til rette, og demontert deksler og annet, slik at han skal komme lett til komponentene, som består av en elektromotor med drev som driver roret, autopilot-instrumentet og computeren som styrer det hele.

Elo demonterter elektromotoreren og tar dette med til verkstedet (LP Yacht) som ligger en drøy kilometer unna. Etter frokost låner Sigmund og jeg syklene som tilhører havna, og tar turen opp til verkstedet, der Alo er i full gang med overhaling av elektromotoren. Vi sykler videre til det lille sentrumet i Mou, for å handle nødvendige dagligvarer på "Dagligbrugsen". 

Samtidig som vi kommer tilbake til båten, ankommer reparatøren, og monterer inn igjen drivenheten på piloten. Den virker fortsatt ikke som den skal, og blir demontert på ny for justering. Dette skjer ytterligere to ganger, og derved er den i orden mener Alo. Men - fortsatt er det en feil med styringsstrømmen til drivenheten. Denne feilen finner ikke Elo. Han har nå brukt mesteparten av arbeidsdagen, og mener at det og er en feil i computeren, som styrer det hele. Han snakker med sjefen sin ,Lars Pedersen i telefonen, som også kommer ned til båten. Han har prøvd å skaffe en computer for å prøve å skifte denne, men har ikke lykkes med dette. Vi blir enige om at vi forsetter seilasen og at når vi kommer til Århus (Egaa Marina), så skal vi ta kontakt med en autorisert Raymarine reparatør, som holder i Risskov, like i nærheten av havna i Egaa.

Lars Pedersen (LP Yacht) er en kunnskapsrik, utadvendt, sosial og ikke minst snakkesalig mann. Vi får en hyggelig og minnerik samtale som varer i over 2 timer, om båter, båtbransjen og mye annet. Da vi spør om det er drivstoffylling i Hals, som er den nærmeste havna (3 Nm) av noe størrelse, svarer LP at det ikke har fylling der, men at han kan komme med sin tankvogn ned på brygga neste morgen, noe vi synes er fint og avtaler dette.

Etter en middag som består av røde, danske pølser med tilbehør, tar vi en liten sykkeltur opp til sentrum. Da jeg er i ferd med å gå tom for glutenfritt brød, stopper vi ved den lokale bakeren som selvfølge nå er stengt, men en plakat på døren viser at han åpner igjen i morgen tidlig kl. 6:30. Jeg får ta en tur opp med sykkelen i morgen tidlig, for å sjekke om han baker glutenfritt brød?

Vi planlegger å seile til Anholt i morgen, og sjekker værmeldinga, som ser lovende ut. Anholt er en dansk øy, som ligger midt uten i Kattegat og er Nordens eneste tropiske øy. Øya er på bare 22 km2 og avstanden fra fastlandet og ut til øya er ca. 45 Nm. Seilasen er beregnet til å ta ca. 7,5 time. Vi får sjekke værmeldinga i morgen tidlig, før vi tar beslutning om vi skal gå dit, eller om vi skal dra sydover øst-kysten av Nord-Jylland.

Gjestehavna i Mou

I Mou ligger vi fortøy på egen brygge, like innenfor moloåpningen.
Elo fra LP Yacht er i gang med feilsøking på autopiloten

Kveldsfoto fra moloen i Mou østover Limfjorden mot Aalborg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar