Seilas dag 1 - lørdag 14. juni
Jeg kom til Lærdal i går kveld, for å flytte båten ut på kommunebrygga ved flo sjø. Dette fordi jeg ønsket avreise tidlig i dag. Pga at det er fjære ved min fast bryggeplass i havna i morgen tidlig, og umulig å reise ut før ved fjære langt på dag, var jeg nødt til å forta denne forhaling. Når jeg hadde fortøyd ved kommunebrygga sent i går kveld, så jeg en seilbåt langt ute som var på tur inn. Da den la til foran meg ved brygga, presis ved midnatt, så jeg at den hadde dansk flagg. Litt pussig dette, da jeg nå står på tur til å seile til Danmark, mens her kommer det en dansk båt og legger til, kvelden før min avreise. Nå var ikke virkeligheten ikke helt slik - det skulle vise seg skipperen nok var dansk, men han bodde i Årdal og var en hyggelig og pratsom fyr.
I dag er dagen for avreise på sommerens store seilas.Jeg er jeg opp litt før kl. 6 - det er bare 10 grader, men klart oppholdvær og sola kommer nok etter hvert. Når jeg allerede kl. 7:10 løser fortøyningene er det blitt 14 grader, og jeg setter kursen vestover Sognefjorden. I det jeg passerer fyrlykta på Fodnes kommer sola, og det blir en nydelig motor-seilas i et fantastisk panorama, der blå sjø, grønne lier, snødekte fjelltopper og knall blå himmel er elementene. Det er som "å seile i et maleri". Snart ser jeg også godset på Frøningen om BB baug.
Etter snaue 3 timer dukker fruktbyga Leikanger opp (SB) og ligger badet i formiddagssol. Og når jeg deretter får Balestrand rett forut, har temparaturen steget til 18 grader. I og med at jeg ønsker å komme lengst mulig i dag, velger jeg å gå forbi Balestrand, og heller tar "raka vegen" forbi Vangsnes (Vik kommune), og snart ser jeg konturene av statuen av "Fritjof den frøkne" mot en knall blå himmel.
Så langt har jeg hatt både vind og sjø med meg, men etter passering innløpet til Bjordalsfjorden, snur været. Nå kommer vind og sjø fra NV og skaper en del bølger imot. Etter hver øker vinden til 6 - 8 m/s. Ved passering av Rutletangane, settes kursen først SV-over, for dertter å gå S-over fra passering av Sygnefest. Jeg drar ut forseilet og får en frisk seilas - først skarpt slør, og deretter romt slør. Etter hvert får jeg vinden inn rett akter, noe som gjør det vanskelig å sette seilet på rett side. Jeg velger derfor å starte Penta'n og gå resten av strekningen for motor. Når jeg nærmer meg innseilinga til Eivindvik, møter jeg først en nederlender og like etter en tysker som krysser nordover. Ellers er har det vært liten trafikk i sjøen, i dag.
Det blåser frisk fra V når jeg nærmer meg flytebrygga i Eivindvik, og gjør klar fortøyninger og fendring. I det jeg skal legge til kommer det et hyggelig par som vil ta imot fortøyningene. Det viser seg at dette er eierene av en Jeanneau SO49, som ligger fortøyd ved kaianlegg litt lenger ut i vågen. Det viser seg at han er ferjeskipper og kjører ferja mellom Ortnevik, Måren og Kyrkjebø (i Sognefjorden). Han forteller at han hadde sett båten min på tur ut Sognefjorden tidligere i dag.
Det ligger 3 fritidsbåter fortøyd i Eivindvik - en stor tysk Princess motorbåt, et smykke av en svensk seilbåt og en fin norsk dekksalong-seiler. Klokka er nå passert 19, og det har vært en lang dag på sjøen. Etter en matbit, blir det en liten sparertur for jeg "tørner inn".
Dagens seilas: 80 Nm - 12 timer
Sognefjorden på sitt beste! |
Eivindvik - svensk skute på langtur |
I Eivindvik er det laget museum av en gammel landhandel |
Eivindvik - gamle reklame-kuriositeter på brygga |
I Eivindvik ble "Gular-tinget" opprettet for over 1000 år siden! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar